Jak zrobić plan finansowy w Excelu przed otwarciem nowej restauracji: Przewodnik krok po kroku

Udostępnij:

Zdecydowałeś się na stworzenie drogi do realizacji swojego marzenia: Otwarcie własnej restauracji.

Jesteś bardzo podekscytowany, aby przenieść koncepcje do namacalnej przestrzeni i zacząć działać.

Co dalej?

Księgowość prawdopodobnie nie była jedną z rzeczy, które Cię przyciągały. Ale nie jest tajemnicą, że musisz wiedzieć, czy Twoja restauracja ma sens finansowy, czy nie.

Ponieważ znajomość liczb naprawdę pomaga przewidzieć sytuację finansową, zanim wskoczysz na ten podrzynający gardło przemysł.

To nie jest trudne, jak to brzmi i nie trzeba mistrza w rachunkowości i finansów. Trzeba tylko trochę wskazówek, aby to zrobić.

Ten wpis na blogu przedstawia krok po kroku, co musisz wiedzieć o finansach własności restauracji i przeprowadzi Cię przez to, jak ustawić go w Excelu.

Prosta prawda: Zysk!

Przełączmy się na widok z lotu ptaka.

Twoje dziecko uwielbia Twoje pyszne domowe naleśniki i zostałeś poproszony o zrobienie kilku dla School Bake Sale.

Co byś wziął pod uwagę przy sprzedaży naleśników?

Zyski, prawda?

Prawdopodobnie sprzedałabyś swoje naleśniki po rozsądnej cenie, aby pokryć "koszt sprzedanych towarów". Suma kosztów mąki, proszku do pieczenia, białego cukru itd... Ponieważ powinno być WARTO ubrudzić sobie ręce i zebrać trochę pieniędzy na zysk.

W przypadku, gdy twój koszt produkcji jednego naleśnika jest 1,50 $ i te naleśniki są sprzedawane za 3 $, to działa świetnie.

A co ze sprzedażą za 2$? Nadal ma to sens? Cóż, to zależy. Możesz kopać głębiej i przyjąć założenia dotyczące kosztów lub dziennej sprzedaży, jeśli 0,5 dolara pokrywa Twoje wysiłki.

Tutaj właśnie wkracza do gry studium wykonalności . Skupmy się na niektórych przykładach z życia wziętych i podkreślmy podstawy w programie Excel.

Zaczynając swoją Restaurację Plan finansowy arkusz kalkulacyjny:

Istnieją dwa główne pojęcia, które prawdopodobnie już wiesz, co to jest: Przychody i Koszty.

Przed rozważeniem parametrów, takich jak koszty pracy lub przepływ środków pieniężnych, najpierw, niech wizualizować ogólną strukturę arkusza kalkulacyjnego:

W czterech prostych krokach pokażemy, jak stworzyć plan finansowy wykonalności dla Twojej restauracji.

Tak więc, zacznijmy od podstaw: pozycje w menu.

1.0 - POZYCJE MENU i KANAŁY SPRZEDAŻY

Przede wszystkim, możesz pogrupować swoje pozycje jako Żywność i Napoje, aby uporządkować ogólny wygląd i uprościć obliczanie kosztów żywności. I wprowadzić pozycje menu zgodnie z tymi 2 grupami.

W przypadku, gdy oferujesz więcej niż jeden kanał sprzedaży dla klientów, którzy wolą jeść gdzie indziej, rozważmy, aby dać dwie inne opcje: Zamówienie na wynos i Zamówienie online.

Umieść swoje pozycje menu również w nowych kanałach sprzedaży.

  • Dania główne - na wynos
  • Dania Główne - Zamówienie Online

Zostaną one zsumowane dla twoich projekcji sprzedaży:

2.1 - PROJEKCJE SPRZEDAŻY

Prognozy sprzedaży ułatwiają zrozumienie ROI* Twojej restauracji i dają jasność co do tego, jak prawidłowo zarządzać dochodowym biznesem. Kiedy oszacujesz wielkość sprzedaży w pewnym okresie czasu, możesz wykorzystać te informacje do prognozowania sprzedaży w przyszłości.

ROI (Return on Investment): "Zwrot z inwestycji (ROI) to stosunek pomiędzy zyskiem netto (w danym okresie) a kosztem inwestycji (wynikającym z zainwestowania pewnych zasobów w danym momencie). Wysoki ROI oznacza, że zyski z inwestycji wypadają korzystnie w porównaniu z jej kosztami."

Wikipedia

Nie trzeba dodawać, że wprowadzanie założeń dotyczących całkowitej wielkości sprzedaży w ciągu dnia daje dokładniejsze wyniki, ale może być trudno je zdefiniować od samego początku. Tak więc, zachować go tygodniowy na teraz i zapisać wielkości sprzedaży w każdym tygodniu.

Teraz, zgodnie z Twoimi pozycjami menu i kanałami sprzedaży, zobaczysz coś podobnego do tego:

Tutaj zauważysz, że wprowadzamy sprzedaż według jednostek NIE pieniędzy, które zarabiasz w każdym tygodniu.

Ponieważ wielkość sprzedaży nie kwantyfikuje wartości pieniężnej bez ustalania cen (które będziemy dotykać wkrótce). Spójrz na to:

Jeśli robisz założenia sprzedaży tylko w oparciu o przychody ze sprzedaży, nie będzie to dokładny szacunek. Nie pozwoli Ci też kontrolować zmian cen.

Pójdźmy teraz o krok dalej i rozszerzmy wielkość sprzedaży w skali miesiąca.

Pomnóżmy sprzedaż tygodniową przez cztery:

Ale, rzeczy nigdy nie pozostają takie same: rozważ wzrost wielkości sprzedaży. Możesz przyciągnąć kilku klientów do swojej restauracji nawet w ciągu jednego tygodnia. Więc utrzymanie go tygodniowo / miesięcznie / kwartalnie / rocznie będzie działać najlepiej.

Jak widzisz, prognozy sprzedaży są tutaj zwiększone o 2% na miesiąc:

Sformułowaliśmy przyszłe założenia obejmujące wszystkie okresy czasu, ale możesz wprowadzić swoje ręcznie:

Teraz należy również dokładnie rozważyć ceny na swoich produktach.

2.2 - PRICING

Jeśli szukasz sposobu na zwiększenie zysków swojej firmy i nie wiesz od czego zacząć, skup się na cenach . Uruchom scenariusze na różnych strategii cenowych dla siebie i zobaczyć, co to prowadzi do.

Na przykład, klienci online byliby zadowoleni, gdyby płacili mniej niż za usługę Sit-Down. Tak więc, ustalanie cen dla różnych kanałów sprzedaży może odbić się na Twoim biznesie.

Umieśćmy cenę jednostkową dla każdego kanału sprzedaży:

W rzeczywistości nikt nie ma ochoty "zarabiać wystarczająco dużo pieniędzy", ale nawet pokrycie kosztów może prowadzić do uzyskania pewnego zysku i być może rozwoju firmy. Więc nie spiesz się, aby myśleć o cenach. Nie chcesz przecież przepłukać swoich pieniędzy.

Podobnie jak w poprzednich przykładach wielkości sprzedaży, ceny nie pozostaną takie same w czasie, więc przygotujmy tabelę dla podwyżek tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych i rocznych.

W przypadku, gdy roczny wzrost cen zostanie ustawiony na 5%, wyniki dla kolejnych okresów będą korygowane tak samo:

Teraz czas pomnożyć wolumeny i ceny i wyjdzie nam przychód, jaki osiągniemy z naszej restauracji. Najlepsza część!

2.3 - DOCHODY

Wszyscy chcemy mieć przewidywalne przychody, prawda? To oczywiście wymaga czasu i wielu prób i błędów.

Ale jeśli przeczytałeś ten artykuł do tej pory, masz wystarczająco dużo danych, aby wygenerować swój przychód: Wielkość sprzedaży i Ceny. To proste pomnożenie jednostek i cen.

Oto Twój możliwy miesięczny przychód. Możesz rozszerzyć te dane zgodnie z Twoimi latami projekcji:

Gotowy do użycia szablon planowania finansowego restauracji w Excelu

Jeśli nie chcesz się zgubić w tych żmudnych obliczeniach, możesz skorzystać z naszego gotowego do użycia szablonu modelu finansowego restauracji.

Pozwala on na wprowadzenie prognoz i uruchomienie scenariuszy przed otwarciem restauracji. Wszystko w Excelu!

A teraz, zdejmijmy na chwilę nasze różowe okulary i spójrzmy na koszty prowadzenia działalności:

3.0 - KOSZTY

Widząc, że zarobiłeś pieniądze na papierze, ale nie mając w rzeczywistości gotówki nie byłoby zaskakujące, jeśli zignorować koszty.

W tej części nie przeczytasz niczego, czego byś nie wiedział, ale przypomnimy Ci kilka rzeczy o 3 rodzajach kosztów:

Koszty zmienne mogą być trudne do zdefiniowania w pierwszych kilku miesiącach. Są to koszty, na które wpływa zmiana ilości produkowanego wyrobu.

Kosztystałe to koszty niezależne, na które nie będzie miała wpływu sprzedaż jeszcze jednej jednostki produktu lub usługi.

Koszty rozruchu to początkowe koszty inwestycji, które ponosisz zanim Twoja firma zacznie działać. Mogą one wpłynąć na długoterminowe plany restauracji, więc wymagają starannego planowania.

Następnie określisz wszystkie koszty swojej restauracji.

3.1 - KOSZTY ZMIENNE

Najczęstszym kosztem zmiennym restauracji jest żywność i napoje. Tutaj, zamiast kalkulować osobno, dodaj jednostkowy koszt produktu (COGS) do swojej tabeli założeń sprzedaży:

Następnie można wydłużyć okres czasu w skali miesiąca, uwzględniając wzrost jednostkowego kosztu produktu:

Następnie pomnóż koszt jednostkowy i wolumen sprzedaży, aby obliczyć swój całkowity COGS:

**DALSZE INFORMACJE: Marża brutto

Przychody i Koszt Sprzedanych Towarów dadzą Ci wartość marży brutto Twojej restauracji. Marża brutto pokazuje, czy sprzedaż jest wystarczająca do pokrycia kosztów czy nie i jest obliczana jako:

Gross Margin = (Total Revenue - Cost of Goods Sold)/Total Revenue x 100. 

Trudno jest określić "idealny" procent marży brutto, ponieważ to, co jest dobre dla jednej branży, może nie być dobre dla innej. To powiedziawszy, nie ma średniej marży zysku brutto dla biznesu restauracyjnego, ale kiedy patrzymy na przemysł jako całość, marża brutto w okolicach 25% i 35% będzie dla Ciebie dobra.

Przejdźmy teraz do kosztów stałych:

3.2 - KOSZTY STAŁE

Musisz płacić koszty stałe, takie jak czynsz, prąd, pensje, utrzymanie niezależnie od wyników sprzedaży (dlatego nazywa się je "stałymi" kosztami).

Tak więc, nie ma potrzeby dokonywania obliczeń tutaj, można po prostu stworzyć miesięczną tabelę kosztów stałych dla swoich prognoz kosztów:

Oczywiście, z finansowego punktu widzenia, koszty stałe wydają się łatwe do obliczenia, ale jest to kolejny ważny czynnik dla studium wykonalności.

**PRO-TIP:

W przypadku, gdy Twoje całkowite koszty wynagrodzenia, 

- przekraczają 50% Twojego przychodu LUB 
- są niższe niż 10% Twojego przychodu

Coś może być nie tak i wymaga ponownego przemyślenia.

Wypróbuj różne scenariusze, aby zrozumieć wady tego, co możesz robić. Im więcej różnych przypadków będziesz eksperymentował, tym więcej faktów uzyskasz.

Następnie rozważ koszty początkowe.

3.3 - KOSZTY ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI

Koszty początkowe są prawdopodobnie jednym z głównych zmartwień związanych z zostaniem przedsiębiorcą. Możesz wyrzucić tyle pieniędzy na białe słonie, ale powinieneś spróbować ocenić koszty, ryzyko i potencjalne korzyści.

Jest to ważne, aby przewidzieć czas, w którym przekroczysz linię zero.

Teraz wypisz wszystkie koszty i stwórz tabelę podobną do tej:

Prowadzenie działalności będzie kosztowne w początkowej fazie. Potrzeba czasu, aby rozwinąć skrzydła i pokryć wszystkie wydatki, aby wygenerować jakiś zysk.

W tym miejscu możesz się zastanawiać nad progiem rentowności Twojej restauracji. Mówiąc prościej, ile czasu musi upłynąć, aby Twoja restauracja zaczęła przynosić zyski.

**WIĘCEJ INFORMACJI: Analiza progu rentowności

Według standardów branżowych, może to zająć średnio 1,5-2 lata, ale zależy to głównie od wielkości branży/firmy. Podczas gdy w dużych firmach osiągnięcie progu rentowności zajmuje 5-10 lat, małe firmy mogą pokryć swoje całkowite koszty nawet w 6 miesięcy.

Teraz masz wszystkie informacje, które, miejmy nadzieję, mają sens w szerszym kontekście.

  • Pozycje w menu i kanały sprzedaży,
  • Tygodniowa wielkość sprzedaży
  • Cena jednostkowa produktów
  • Przychody
  • Koszty

Zestawmy wszystkie wyniki, które do tej pory udało Ci się znaleźć:

4.0 - RAPORTOWANIE

W naszym raporcie EBITDA przy użyciu powyższych wartości, zaczęliśmy osiągać zyski dopiero w dziewiątym miesiącu. Ale uwaga, to nie jest zysk skumulowany. To pokazuje konkretny zysk osiągnięty tylko w tym miesiącu:

Aby odnieść sukces w naszym biznesie restauracyjnym, powinniśmy pokryć koszty początkowe i straty z poprzednich miesięcy.

Sprawdźmy naszą analizę progu rentowności i skumulowane zy ski, jak również:

Wow! Przy tych cenach i planie potrzeba prawie czterech lat, aby pokryć wszystkie wydatki i zacząć przynosić "prawdziwe zyski" z naszej restauracji. To trochę długo.

Może powinniśmy podnieść ceny? Albo sprzedawać więcej? Albo robić taką samą sprzedaż przy mniejszej liczbie pracowników?

Możesz również sprawdzić swój zysk brutto i określić zysk osiągnięty na każdym produkcie. Ponieważ to mówi, jak efektywnie wykorzystujesz zasoby swojej restauracji.

Tutaj wszystko sprowadza się do tego, co Twoja strategia powinna osiągnąć i w jaki sposób. Wykonalność finansowa pomoże tylko znaleźć odpowiedzi dla Twojej mapy drogowej. Czas więc zakasać rękawy, aby zbudować dobrze działające strategie biznesowe.

Poza tym, prawidłowe prowadzenie sprawozdań finansowych zapewnia ogólny obraz finansowy restauracji:

MYŚLI KOŃCOWE:

Finansowe studium wykonalności może określić działania, które podejmiesz, odpowiedzieć na kilka pytań i określić, czy Twój plan ma szansę powodzenia.

Celem tego artykułu jest dostarczenie ram konsolidujących niezbędne aspekty finansowe dla tych, którzy mają ograniczoną wiedzę na temat rachunkowości i finansów.

Możesz planować ile chcesz, ale bez działania nic się nie dzieje. Zacznij więc tworzyć swój własny plan finansowy. Lub sprawdź nasz szablon, jeśli nie masz czasu, aby go stworzyć: Restauracja Plan Finansowy Excel Szablon

To nie trzyma tajną formułę dla udanego biznesu restauracji, ale daje uporządkowany plan dla każdej informacji finansowej masz i raportuje swoje finanse restauracja dokładnie. Na koniec dnia, można użyć tych danych do prowadzenia działalności gospodarczej skutecznie.

Mamy nadzieję, że ten przewodnik jest przydatny dla Twojej własnej nauki. Jeśli uważasz, że coś pominęliśmy, będziemy bardzo zadowoleni, aby usłyszeć od Ciebie.

Na zdrowie!